Tako vodniki prevažajo reševalne pse, da so med prevozom varni

Biti vodnik reševalnih psov zahteva veliko časa in potrpežljivosti. S svojim delom na terenu prispevajo k zgodbam s srečnim koncem, pri tem pa sta ključni tudi njihova varnost in varnost njihovih psov.
Vodniki reševalnih psov so s svojimi štirinožnimi sodelavci nepogrešljiv člen v iskalnih akcijah pogrešanih ljudi. V akcijah sicer sodelujejo na podlagi poziva regijskega centra za obveščanje, policija pa nato poda zahtevek. Vodniki se skupaj s psi odpravijo na določeno lokacijo ter začnejo z iskanjem, je uvodoma pojasnil vodnik reševalnih psov iz Enote reševalnih psov Slovenije Luka Ušeničnik. Njihova enota šteje trenutno 315 članov po celotni Sloveniji, opravijo pa približno 50 do 60 iskalnih akcij na leto. Dejal je, da je že kot otrok vedel, da bo postal vodnik reševalnih psov.

Delo vodnikov obsega tudi vožnjo na oddaljene terene, zaradi česar je potreba po primernem vozilu še toliko bolj nujna. Ravno zaradi tega je Ford Slovenija enoti reševalnih psov dal za eno leto v uporabo vozilo Tord Tourneo Courier Active za enoletno uporabo, ki vodnikom omogoča varen prevoz psov.

Varnost psov na prvem mestu
Ušeničnik je pojasnil, da je pravilen prevoz psa v vozilu ključnega pomena, “saj lahko v primeru nesreče ali zaviranja v sili sama sila psa ‘izstreli’ po kabini, kar je nevarno tako za potnike v vozilu kot tudi za pse“.

Poudaril je tudi veljavno zakonodajo o varnosti v prometu, ki veleva, da morajo biti hišne živali med vožnjo zavarovane, v nasprotnem primeru lahko voznika doleti globa. Sam kot vodnik vedno dobro poskrbi za psičko Senno, belgijsko ovčarko, četudi je vožnja še tako kratka.

“Pes, ki ni omejen med vožnjo, je lahko tudi motnja za voznika, če nam na primer spleza v naročje ali se vzpenja na armaturo in tako odvrne pozornost voznika s ceste,” je dodal ter izpostavil, da je tovrsten prevoz kljub nevarnosti še vedno prepogost. Nekateri skrbniki imajo namreč pse prosto spuščene v kabini vozila, nekateri skrbniki manjših psov pa gredo še korak dalje in imajo pse med vožnjo celo v naročju ali pa dovolijo psu, da moli glavo skozi odprto okno vozila, kar je izjemno nevarno.
Najbolj varen je prevoz v boksih
Ušeničnik prevaža psičko Senno v transportni kletki oziroma boksu, saj gre za najbolj primeren in najvarnejši način prevoza psa. Pravzaprav vsi člani reševalne enote svoje štirinožne pomočnike prevažajo v transportnih kletkah. Takšen način prevoza pa kot vodnik toplo priporoča vsem skrbnikom psom, saj je tako pes med vožnjo zavarovan in tudi v primeru nesreče ne ogroža potnikov. Nesreča pri psih povzroči velik strah in stres, zaradi česar lahko tudi pobegnejo. Takšne situacije se s prevozom v boksu enostavno preprečijo, saj do prihoda reševalne službe psi ostanejo zavarovani v boksu.

Tudi izbira transportnega boksa je pomembna. Na voljo je več tipov boksov, od najcenejših mrežastih do visoko kakovostnih boksov z varnostnimi certifikati ter opravljenimi tako imenovanimi “crash testi”. “Priporočamo, da se skrbniki psov odločijo za primeren boks glede na velikost psa in vozila ter seveda na podlagi svojega proračuna. Hkrati naj pomislijo tudi na obstojnost v primeru nesreče, saj se bo kvaliteten aluminijast boks ob nesreči zagotovo bolje obnesel kot preprost mrežast boks. Na srečo opažamo porast uporabe boksov med lastniki psov.“

Luka Ušeničnik med drugim tudi poudarja, da mora biti boks v vozilu ustrezno pritrjen, saj v nasprotnem primeru ni učinka in lahko pride do nevarnih premikov. Priporoča, da se boks pritrdi z zateznimi trakovi na pritrdilna mesta v vozilu. “Pritrditev boksa pa je nekaj, za kar bi si želeli, da bi ljudje bolj skrbno prakticirali, saj pogosto opazimo, da so boksi v vozila le položeni,” je dodal.

Na boks navadimo že mladička
Preden pa lahko psa prevažamo v boksu, pa ga moramo nanj tudi ustrezno privaditi. Ušeničnik svetuje, da psa že kot mladiča navadimo na takšen prevoz in mu izkušnjo predstavimo kar se le da pozitivno. Ob tem ne smemo pozabiti na udobno ležišče in priboljške, pri čemer velja, da v primeru slabosti s priboljški ne pretiravamo.
“Navajanje na boks začnemo s kratkimi intervali v mirujočem vozilu ali celo doma, če ima pes strah pred vožnjo. Nato postopoma uvajamo kratke vožnje, da se ima pes čas privaditi.“
Za njihove pse so boksi v Ford Tourneu Courier Active praktično drugi dom, saj v njih preživijo veliko časa. Tudi med samimi treningi psi mirno čakajo v vozilu, da so na vrsti za iskanje. “V naši enoti imamo za prevoz psov tudi namenske prikolice, v katerih je vgrajenih šest izoliranih in prezračevalnih prostornih boksov, ki nam omogočajo, da se z enim vozilom lahko pelje več reševalnih psov. Lansko leto smo se na primer odpravili na ruševinski trening v več kot 1000 kilometrov oddaljen Pariz. Pot je trajala okoli 18 ur, kar so psi z ustreznimi postanki brez težav prestali,” je povedal.

Možna tudi uporaba oprsnice in mreže
V primeru, da psi niso največji ljubitelji prevoza v transportnih kletkah, obstajata še dva druga varna načina prevoza. Pes je lahko namreč zavarovan z varnostnim pasom in posebno oprsnico, a ob tem Ušeničnik opozarja, da ni vsaka oprsnica primerna. Za varen prevoz psa namreč obstajajo posebne certificirane oprsnice, ki prenesejo silo, ki nastane ob visokih pojemkih, hkrati pa se pes iz njih ne more sneti. Vodniki reševalnih psov sicer tovrstnih prevozov ne priporočajo, saj niso tako varni kot boksi.

Tretji način varnega prevoza psa je tudi za mrežo v prtljažnem prostoru, kjer ima pes na voljo celoten prtljažnik. Ušeničnik je pojasnil, da je takšen prevoz primeren predvsem za večje pasme psov ali za manjša vozila tipa kombilimuzina, karavan ali SUV.
Pes v avto zaklenil sebe in ključe
Kako pomembno je, da so psi med čakanjem na trening primerno zavarovani v vozilu, pričajo tudi številne hudomušne prigode reševalcev. Ušeničnik je tako pripovedoval, da so psi med vzpenjanjem po armaturi uspeli pritisniti gumb za zaklep vozila, seveda skupaj s ključi. “Spet drugemu vodniku je pes, ki je bil spuščen med čakanjem na trening, iz dolgčasa zgrizel sedež v vozilu,” se je spominjal. Temu se dandanes vodniki izognemo z uporabo boksov, kjer lahko psi v miru in na varnem čakajo na vrsto tudi pri odprtem prtljažniku vozila.

Pazimo na varnost tudi v prazničnem času
Velik del odgovornega ravnanja skrbnikov je tudi varnost psov v vseh situacijah, ne le pri prevozih. Tako moramo ves čas primerno skrbeti, da se naši psi počutijo varno in jim je udobno, kar še posebej velja za praznični čas, ko so psi in preostale živali precej nemirni zaradi pogostega pokanja. Skupaj s Fordom Slovenija Ušeničnik opozarja pred uporabo petard in raket, saj te pri psih povzročajo nepotreben stres in strah. Čeprav njegova psička Senna na pirotehniko ne reagira, mu panični odzivi psov na poke niso tuji.

“Poznam veliko psov, ki že ob enem poku zbežijo pod mizo in ne pridejo ven za nobeno ceno. Prav zaradi tega opozarjamo ljudi, naj bodo čim bolj obzirni.” V primeru, da se naš pes boji glasnih pokov, je najbolje, da ga damo v prostor, kjer je manj hrupa. Na to pa ga poskušamo že vnaprej pripraviti. A vsekakor lahko živalim najbolj pomagamo tako, da se vzdržimo pokanja petard in spuščanja raket, saj slednje negativno vpliva na celotni živalski svet.
Preberite še: Najcenejši ford pri nas rešuje družine pred veliko dilemo

ksenja.znidarsic@styria-media.si


